חבריי היקרים, ביום ראשון הקרוב נציין את ראש חודש כסלו, ובסופו את חג החנוכה, חג האור. אז נישא תפילה לקב"ה שיחזק ויעצים את ה"נרות" הדולקים בפנימיותנו, כדי שנוכל להאיר את החברה שלנו הזקוקה נואשות לאור שכזה…
מאת: ברטי ונטורה
פרשת תולדות אותה נקרא בשבת היא היחידה בחומש הראשון בתורה, המוקדשת כל כולה ליצחק, ויש בה ללמדנו לא מעט. הפרשה פותחת במאבק המתחולל בין שני התאומים טרם יצאו לאוויר העולם, כמתואר: "…ויתרוצצו הבנים בקרבה…" ומסתיימת בעימות בין השניים בבגרותם על קבלת הברכה מאביהם. אמנם מדובר בתאומים, אך למעשה יש כאן שני עולמות מנוגדים, שעל פניו אינם יכולים להיפגש…
לצערנו, מאבק זה הנמשך לאורך דורות מאפיין את תולדות החברה האנושית מיום היווסדה. נכונה העובדה שהתאומים גדלו והתחנכו באותו בית, אך כל אחד מהם בחר בדרך חיים משלו כמתואר: " …ויהי עשיו איש יודע ציד, איש שדה, ויעקב איש תם יושב אוהלים…" ובצורה סמלית המאבק בין שני האחים מתחולל בקרב כל אחד ואחד מאתנו כל יום ושעה. על כף המאזניים בחיינו מונחים שני כוחות: הרוחני והגשמי. "הבכורה" ומהותה,מול "נזיד העדשים" ומהותו. בצד אחד ניצב יעקב "איש תם יושב אהלים" ומנגד עומד עשו "איש יודע ציד, איש שדה". זו התמודדות יומית, קשה, המטילה עלינו אחריות וחובה – לבחור ולהכריע בין השניים…
חבריי, עשיו מסמל את איש העולם הזה, "איש העשייה והתכלית". אדם המחפש את הגשמתו העצמית בתשוקה ובחושניות, את התועלת המידית שבמעשיו. אדם כזה מאופיין בכך שהסיפוק החומרי והגשמי המיידי מונע ממנו את החזון ו/או השאיפה למשהו שמעבר לכך… התנהגות זו גרמה לו וגורמת לדומיו סיפוק רגעי וחולף, אך ודאי שלא אושר רוחני שהוא משאת נפשו של כל אדם. במבט כללי על החיים, דרך חיים כזו רק גורמת לחוסר מרגוע ואיבוד שלווה… יקיריי, עם יד על הלב ובכנות, האם החברה שלנו היום איננה מעידה במצבה כי רובנו הפכנו במעשינו ובהתנהגותנו לממשיכי דרכו של עשיו?
מנגד, מסמל יעקב את האדם הרואה בעולם הזה מעבר למציאות – יותר עומק, רוחניות ונצחיות… המאבק בין האחים, בין שני כוחות מנוגדים הוא על הנקודה כיצד ראוי ורצוי להתנהג בעולם חולף זה! האם כסף ורכוש הם אמצעי או מטרה? רובנו בחרנו לראות בהם דווקא מטרה, אם כך מה לנו כי נלין? ברגע שנחליט להתייחס אליהם כאמצעי להגשמת המטרה כך גם תראה החברה שלנו..